Metricio summerar 2024 – stark tillväxt, nya satsningar och fokus på fastighetsbranschen

Ännu ett år har passerat, och det är med stor optimism och stark tillväxt i ryggen som Metricios grundare Fredrik Westberg, Fredrik Landström och Seppo Hämäläinen sammanfattar året som gått.
Metricios ledningsgrupp sammanfattar ett händelserikt år – räknar med stadigt växande tillväxt
I en intervju tar Metricios tre ägare dig med bakom kulisserna från ett år fyllt av events och mässor, invigningen av det nya kontoret i Kista Science Tower, och ett fortsatt expansivt samarbete med Zabbix.
Kontinuitet, långsiktiga kundrelationer och branschbredd, nycklarna bakom Metricios tillväxt
2024 har på många sätt varit ett stökigt år för de allra flesta branscher och sektorer, men trots en utmanande marknad har Metricio ökat sin omsättning år efter år. VD Fredrik Westberg lyfter fram flera faktorer bakom framgångarna.
– För oss handlar det dels om att vi lyckats etablera långa och trygga kundrelationer, men också ett konsekvent arbete med vår marknadsföring.Tittar man på andra branscher som till exempel media, brukar man ju i regel kapa investeringarna i sämre tider, vilket får förödande konsekvenser på sikt. På Metricio har vi istället valt att fokusera på kontinuitet, både i vår närvaro och i våra kundsamarbeten.
Fredrik nämner också Metricios gedigna och breda kundlista, som är relativt branschoberoende, som en framgångsfaktor:
– Vi jobbar med allt från myndigheter till små och stora bolag inom en mängd olika sektorer, vilket gör oss mindre konjunkturkänsliga, säger han.
”Vi har sett att vi kan komma in och få ett fantastiskt utbyte med olika aktörer inom fastighetsbranschen”

Fastighetsbranschen: ett nytt fokusområde med stark respons
För några år sen bestämde sig Metricio för att göra en strategisk satsning på fastighetsbranschen, en bransch som enligt Fredrik Westberg är i stort behov av digitalisering, han förklarar med egna ord:
– Nya regulatoriska krav har ökat behovet av kontroll i IOT-miljöer, tidigare handlade det med om “rekommendationer”, nu är det snarare lagkrav. Här har vi sett att vi kan komma in och få ett fantastiskt utbyte med olika aktörer inom fastighetsbranschen.
Fredrik fortsätter:
– Ju bättre kontroll du som fastighetsbolag kan visa upp, desto enklare är det att visa hur klimatsmart din fastighet är, något som i sin tur kan öka dess värde. Då är det enkelt att förstå varför övervakning och monitorering är en “no brainer” för dem.
Rekordår och ny tillväxtprognos
Vad landade omsättningen på då? Fredrik berättar att Metricio ökade omsättningen med drygt 30 procent från förra året, vilket i kronor och ören betyder en liten bit över 13 miljoner kronor.
– Vi har vuxit både i personalstyrka och fysiskt, genom att vi flyttat till ett nytt och fint kontor i Kista Science Tower. Vi har också slagit rekord i antal event och mässor, bland annat Stockholm Tech och Oslo Tech. Det gör att vi har gott hopp om att växa ytterligare 30 procent kommande år, berättar han.

X-TEAMS: att hålla kontakt med tidigare medarbetare
Fredrik berättar att ett av årets mål handlade om att samla tidigare medarbetare för att dela erfarenheter, men också för att hålla kontakten med de som varit med på Metricios resa. Fredrik berättar med egna ord om projektet:
– Jag startade något jag kallar X-TEAMS och samlade ett tiotal personer för att höra hur det gått för dem. För oss är det här ett av årets mest inspirerande tillfällen. Ett sätt att fortsätta bygga relationer som redan från början präglats av nyfikenhet, samarbete och ömsesidigt lärande. Flera i vårt team har varit i branschen länge. Vi har samlat mycket kunskap, men vi tror starkt på att dela perspektiv, erfarenheter och frågor med våra tidigare anställda. När vi möts på riktigt, uppstår samtal som utvecklar oss alla.
Bredare synlighet och tydligare struktur i säljarbetet
Seppo Hämäläinen har nyligen certifierats som “Trainer” inom Zabbix och jobbar förutom att hålla utbildningar och träningstillfällen även med affärsutveckling. Som delägare delar han den breda optimismen, även om det finns ett visst utrymme för självkritik i säljarbetet:
– Säljarbetet ska stärkas med tydligare processer, roller och ansvar. Vi behöver fortsätta arbeta med strukturen till exempel kring upphandlingar, och se till att säljavdelningen får det stöd de behöver.
“Vi har ingen churn. Alla våra kunder har valt att förnya sina avtal, vilket visar att vi levererar värde som de uppskattar”
Seppo berättar också att Metricio under 2025 ska satsa på att nå fler aktörer inom offentlig sektor, och för det behöver de också bli bättre på att visa upp kundnöjdheten hos befintliga kunder:
– Vi har satsat på mässor som Oslo Tech och Stockholm Tech, och nu riktar vi blicken mot regioner, kommuner och ännu fler myndigheter. För att öka trovärdigheten bygger vi upp starka referenscase och vi ser gärna att vi har minst ett referenscase per bransch. Vi har redan några nöjda kunder som vi kan använda i några av våra fokusbranscher, som Region Kalmar för regioner och Micasa för fastighetsbranschen, säger han.
Han fortsätter:
– En annan sak som rör säljet och som vi behöver analysera är att kartlägga vilka demos vi håller för potentiella kunder som leder till affär och varför. Det är ett viktigt nästa steg för att dels förstå kundernas drivkrafter, men också vilka utmaningar de eventuellt ser framför sig. Om vi förstår varför en kund väljer och köpa, då kan anpassa vår approach efter det.
Fler utbildare behövs, och ett yngre perspektiv
Som certifierad Zabbix-utbildare ser Seppo behov av att fler kliver in i den rollen, och det får gärna vara yngre, hungriga förmågor.
– Det handlar om att minska personberoendet, men också om att få in fler unga hjärnor med nya perspektiv. Utbildningen är både rolig och utmanande, så om man är intresserad av framtidens mjukvara inom övervakning, som dessutom är byggt i öppen källkod, då borde man spana in Zabbix och höra av sig till oss.
Seppo avslutar med att lyfta något han är särskilt stolt över:
– Vi har ingen churn. Alla våra kunder har valt att förnya sina avtal, vilket visar att vi levererar värde som de uppskattar.
Fokus framåt: Zabbix och nya rekryteringar
Metricio söker just nu främst Zabbix-konsulter, men VD Fredrik Westberg uppmuntrar även andra att höra av sig:
– Har man ett genuint intresse för övervakning så borde man ta kontakt med oss.
Han avslutar:
– Jag ser med stor tillförsikt fram emot året som kommer – mycket av det vi planerat har potential att bli riktigt bra.
“För våra kunder innebär partnerskapet trygghet och tillgång till djup teknisk kunskap. De vet att vi inte bara kan Zabbix, vi är en del av hela ekosystemet
Samarbetet mellan Metricio och Zabbix inleddes redan 2020 då de blev Certified Partner. Sedan dess har det utvecklats i takt med Metricios kompetens, men också ett engagemang i både kundprojekt och communityn.
Fredrik Landström – som var den förste att bli en Zabbix-“trainer” – berättar att de idag är mycket stolta över att kunna titulera sig Premium Partner. Det är en titel som endast ges till företag som uppfyller Zabbix högt ställda krav på teknisk kompetens, utbildningsförmåga och affärsmässig leverans. Fredrik berättar mer:
– För oss innebär det ett nära och aktivt samarbete med Zabbix. Vi utbildar och certifierar tekniker och konsulter hos våra kunder i Zabbix officiella kursmaterial, vi deltar i produktutvecklingsdialoger och agerar 1st line support åt våra kunder, med direkt tillgång till Zabbix egna experter vid behov.
– Vi har varit synliga tillsammans med Zabbix vid en rad tillfällen, bland annat på Zabbix Meetings i Sverige, Oslo Tech Show, Stockholm Tech Show och som sponsorer till Zabbix Summit i Riga. Vårt gemensamma arbete har också blivit en viktig källa till nya affärer där merparten av våra leads kommer via vårt Zabbix-engagemang, både tack vare vår synlighet i Zabbix kanaler och vårt rykte som experter.
– För våra kunder innebär partnerskapet trygghet och tillgång till djup teknisk kunskap. De vet att vi inte bara kan Zabbix, vi är en del av hela ekosystemet. Vi har rätt kanaler, rätt kontakter och rätt certifieringar för att kunna leverera support och lösningar med högsta kvalitet. Framåt vill vi växa ytterligare i Sverige. Vi planerar att öka vår närvaro i den svenska communityn, delta i fler teknikevent och anordna egna träffar med fokus på övervakning, automation och best practice inom Zabbix.
Vårt mål är att inte bara leverera lösningar, utan även driva kunskapsutveckling kring Zabbix i hela Norden.

ISO-certifiering – ett viktigt
Fredrik Landström berättar lite om Metricios arbete med ISO-certifieringarna. Metricio omcertifierade sig nämligen inom ISO 9001 och 14001 nyligen. ISO-arbetet är viktigt för Metricio, av flera anledningar:
– Att vara certifierade är ett viktigt förtroendebevis för våra kunder. Det visar att vi har etablerade processer för att leverera med hög kvalitet, samt att vi tar miljöansvar på allvar. I upphandlingar och större affärer märker vi att certifieringen är en konkurrensfördel eftersom det ger ett kvitto på att vi arbetar professionellt och strukturerat.
Han fortsätter:
– Vi blev omcertifierade i november 2024, utan några anmärkningar från certifieringsorganet. Inför revisionen genomförde vi en internrevision tillsammans med Canea, där vi även identifierade några förbättringsområden som vi kunde åtgärda i god tid. För oss är det här inte bara en engångsinsats, vi jobbar aktivt med vårt ledningssystem året runt.
– ISO-arbetet är integrerat i vår vardag. Vi har stående punkter kring miljö och kvalitet på alla våra avdelningsmöten, och våra medarbetare får utbildning i ISO 9001 och 14001 vid våra vår- och höstkonferenser. Förbättringsförslag, avvikelser och korrigerande åtgärder hanteras strukturerat i Jira och följs upp löpande. Det gör att vi har en levande kultur kring ständiga förbättringar, avslutar han.

Fokus på att synas på LinkedIn
Olivia Gurås tillhör inte ledningsgruppen, men är Ekonomi- och Marknadsansvarig på Metricio. Hon avslutar med att berätta lite om marknadsföringsarbetet framåt:
– Vi kommer fortsätta satsa på att utveckla vår Linkedinkanal och gå mot att publicera mer tekniskt innehåll på både Linkedin och på vår blogg. En del av strategin är också att fortsätta med att stärka vårt employer branding-erbjudande, men också att få våra anställda samt ledningsgrupp intresserade av att öka sin närvaro på Linkedin.
Hon fortsätter:
– Vi håller också på att sätta upp en ny hemsida vilket är en del av vår strategi för att stärka vårt varumärke samt för att göra användarupplevelsen bättre för våra webbplatsbesökare. Vi har planerat att ta fram fler kundcases och mer riktat innehåll för varje bransch. Då blir det enklare för oss att fånga intresse hos rätt person. Tanken är att fortsätta med våra Zabbix Meetings, men vi vill även få till Zabbix Webinars och Zabbix Meet ups som vi ser är populärt i andra länder. Våra främsta mål handlar om att fortsätta öka intresset för Zabbix i Norden, att varumärkeskännedomen för Metricio ökar och att attrahera fler kunder i fler branscher, avslutar hon.
Det var allt för denna gång! Om du vill veta mer om Zabbix, är nyfiken på att jobba hos oss eller vill undersöka hur vi kan hjälpa dig att få koll på din IT-infrastruktur? Kom i kontakt med oss så berätta vi mer.