Metricio omcertifierar sig inom ISO 9001 och 14001
I år var det dags igen för certifiering inom ISO 9001 och 14001. Fredrik Landström har varit högst involverad i arbetet och delar med sig av Metricios ISO-arbete och varför ledningsystemet är en styrka, både när det kommer till att leda och styra verksamheten och i kommunikationen med kunder och leverantörer.
“ISO-certifieringarna har gjort oss till ett bättre bolag”
Metricio påbörjade för några år sedan arbetet med att certifiera sig inom ISO 9001 för kvalitetledningssystem och ISO 14001 för miljöledningssystem. Efter sex månaders arbete var de certifieringarna ett faktum. Certifieringsprocessen innebär att ett certifieringsorgan ser över bolagets ledningsystemet och säkerställer att bland annat rutiner, processer, avvikelser och förbättringar följs enligt ISO standarden.
Denna kontroll sker sedan årsvis med stickprov och en större genomgång av hela systemet vart tredje år. I år genomfördes en kontroll av hela ledningssystemet, där certifieringsorganet noggrant granskade rutiner, processer och dokumentation för att säkerställa att Metricio fortsatt uppfyller kraven, i enlighet med både ISO 9001 och ISO 14001.
Metricios Fredrik Landström har varit högst involverad i arbetet och medger att han blev lättad över att arbetet med omcertifieringarna gick så pass smidigt i år. Inga avvikelser hittades i systemet och Metricio fick i veckan sina uppdaterade certifikat.
– Jag visste att det skulle vara svårt att genomföra en hel omcertifiering utan att det skulle hittas någon liten avvikelse. Men allting såg toppen ut. Det var fantastiskt skönt att få svart på vitt att vi gjort allt enligt skolboken. Att vi har stenkoll på läget.
“Vi strävar alltid efter att ha nöjda kunder och jobbar hårt för det”
För att bli certifierad behöver man implementera ett ledningssystem. Fredrik medger att han hade begränsad kunskap i vad ett ledningssystem faktiskt var när Metricio först kom i kontakt med standarderna. Det var först när de påbörjat arbetet med ISO och ledningsystemet som han förstod att det handlade om en struktur av dokumentation, policys, rutiner och planer för att styra, övervaka och förbättra bolagets verksamhet.
Idag finns det ett sjuttiotal dokument i Metricios ledningssystem som noggrant beskriver hur Metricio ska jobba med kvalitet, miljö, förbättringar, risker och avvikelser. Fredrik menar att uppsidan för Metricio varit stor efter införandet av vårt ledningssystem:
– Vi har vuxit som bolag i och med ISO-certifieringarna. Idag har vi bra dokumentation på plats och vi vet och är överens om hur vi ska jobba, till exempel när det kommer till rutiner och processer. Det innebär bland annat att vi inte får några obehagliga överraskningar, det mesta har vi så att säga koll på.
– Ett exempel är att vi alltid får väldigt bra betyg på våra onboarding-processer. Vi följer checklistor för att varje ny medarbetare ska få en så bra start på resan hos oss som möjligt. Ingenting lämnas åt slumpen.
En kvalitetsstämpel
Det är dock inte bara när det ska rekryteras nya medarbetare som ISO-certifieringarna väger tungt. Fredrik menar att det också hjälper Metricio vid kontakt med nya kunder. Han utvecklar:
– I upphandlingar och kommunikation med kunder och leverantörer kommer ofta frågan om miljö och kvalitet upp. Genom våra certifieringar inom ISO 9001 och ISO 14001 kan vi visa på en trovärdighet i våra svar, vi har bevis på att vi arbetar som vi säger att vi gör. Det är en mycket bra kvalitetsstämpel mot både våra befintliga och nya kunder.
Han fortsätter:
– Vi kan visa att vi är ett seriöst företag som tänkt på hur viktigt det är att rutiner, policys och instruktioner på plats. Vi strävar alltid efter att ha nöjda kunder och jobbar hårt för det, avslutar han.
Vill du bli vår nya kollega?
Se våra lediga tjänster här!!