Från Teknik till Kreativitet: Tim Larsson ansvarig för specialistteamet för support på Metricio. Om att leverera support i världsklass med Zabbix!
Metricio intervjuar Tim, ansvarig för Metricios specialistteam för support. Tim berättar om hur det är att jobba med kreativ problemlösning och fördelarna med Zabbix.
“Att jobba med open source är lika kul som utmanande – mycket handlar om kreativ problemlösning”
Tim Larsson kombinerar kreativitet med problemlösning som kräver djup teknisk förståelse på Metricio. Som ny ansvarig för Metricios specialistteam för support – inom främst Zabbix – ska Tim se till att deras kunder får support i världsklass.
Så, hur lyckas man egentligen med det? Vi fick en pratstund med Tim om hans nya roll och om hur han trivs hos Metricio.
Tim Larsson om att följa sin passion för teknik och kreativitet – Så hittade han sin plats på Metricio
Han inledde sin karriär på familjeföretaget, samtidigt som han slutförde sina studier på civilingenjörsprogrammet, med inriktning på medieteknik. Sedan februari förra året jobbar Tim Larsson som konsult på Metricio, detta efter att ha blivit övertalad av sin bekanta Johan Lindgren som varit på bolaget de senaste tre åren:
– Det var Johan som snappade upp mig och sa att jag borde spana in Metricio, och på den vägen är det, säger Tim. Och tja, resten är historia som det brukar heta.
Tim ägnar en stor del av sin fritid åt kreativa intressen: han både lyssnar på och spelar en hel del musik, ägnar sig åt att skriva och måla, samt löser komplexa rubiks kuber. Att han kan kombinera sin kreativa sida med att arbeta med komplex teknik ser han som någonting som gynnar honom på Metricio:
– Nästan allting man gör vid sidan av jobbet har man nytta av på Metricio. Att jag till exempel skriver en del på fritiden gör att jag kan hjälpa till även när det kommer till innehållsskapande för exempelvis vår webb. Att dessutom jobba med open source-lösningar som Zabbix är lika kul som utmanande – mycket handlar om kreativ problemlösning, och det passar mig väldigt bra.
Blir ansvarig för specialistteamet Zabbix Support
Nyligen fick Tim erbjudandet att bli ansvarig för ett nytt ben hos Metricio, nämligen det som ansvarig för specialistteamet för Zabbix Support. Det är en roll som kommer innebära att han får kombinera just problemlösning med att vara ansvarig för att ge Metricios kunder support i världsklass. Tim förklarar lite närmare vad rollen kommer innebära:
– Jag har tagit två certifieringar för att kunna axla den här rollen, som i korta drag kommer innebära att se till att supporten rullar på som det ska. Jag kommer att ta ett ägandeskap över schemat för supporten, men även fånga upp avvikelser och incidenter hos våra kunder. Jag kommer även att hålla månatliga möten med supportteam och kundansvariga. Jag kommer i denna rollen inte sitta direkt själv i supportärenden utan jag kommer snarare vara “informationsägare” och se till att kunderna får den hjälp de behöver, det innebär bland annat att jag allokerar tid och resurser internt. Jag tror det passar mig eftersom jag gillar ordning och reda. Jag kommer även fortsätta axla mina tidigare roller som kundansvarig, utvecklare och supporttekniker i samband med den här rollen.
Så lyckas Tim Larsson Med att skapa värde för Metricios kunder genom support och samarbete
“Jag behöver se till att alla förstår kundens utmaningar, och att alla är införstådda med vad som ska levereras”
Så hur ger man egentligen service i världsklass? Och framförallt inom ett så komplext område som open source? Tim understryker vikten av att lyssna, och att kunna översätta kundens utmaningar på ett sätt som får resten av teamet med på tåget. Han utvecklar:
– Det är förstås viktigt att man är lyhörd, håller en god ton och att man är tillmötesgående. Det är ju hygienfaktorer inom support. Transparens är viktigt också. Har man estimerat tre timmar för ett arbete som tar en timme är det viktigt med transparens och ärlighet – det kommer vi alltid att vinna på. Man måste vara schysst och göra det lilla extra.
Han fortsätter.
– Samtidigt kommer en av mina främsta uppgifter vara att se till så att silos inte uppstår. Jag behöver se till att alla förstår kundens utmaningar, och att alla är införstådda med vad som ska levereras. Att alla så att säga pratar samma språk. Man kan se mig som bryggan mellan kunden, sälj, resursplanering och övriga avdelningar som är involverade i ett visst projekt.
En varm, välkomnande och utvecklande kultur
Tim stämmer också in i medarbetarnas hyllningar till Metricios varma kultur. Den utvecklande atmosfären gör det enklare att leverera bra service till kunderna, eftersom han dels får möjligheten att lära sig mycket nytt genom kompetensutveckling, men också att det alltid finns någon att fråga om han stöter på frågor eller utmaningar som han kanske inte själv direkt har svaret på.
– Kulturen är varm. Det är en utvecklande, rolig och schysst arbetsplats där vi alltid har kul ihop. Alla kommer överens och det är lätt att snacka med kollegorna. Det händer mycket och vi har mycket aktiviteter både internt och med våra kunder – jag uppfattar att våra kunder tycker det är väldigt härligt att jobba med oss också. Man får också stort utrymme för egen utveckling och man blir lyssnad på, det är värdefullt. Och som sagt: det finns alltid någon att fråga, så du behöver aldrig känna dig ensam, oavsett hur stor eller liten utmaning du står inför.